Allvarlig händelse i Nacka kommun 2007
Kris- och katastrof är ett mångfacetterat begrepp. Det första man tänker på är kanske en stor brand eller en trafikolycka. Men en kris kan också handla om ett skadat vattenlednings- nät eller störningar i elleveranserna. Därför heter Nackas plan "Allvarlig händelse i Nacka kommun" och inte katastrofplan.
 
Vill du ha mer detaljerad information? Kontakta Hans-Ivar Swärd, stadsledningskontoret,  för det fullständiga worddokumentet "Allvarlig händelse i Nacka kommun"

Varför har vi då en plan?

Därför att vi för att kunna klara av en svår situation behöver tänka till i förväg och redovisa hur vi t.ex. larmar, vem som ska göra vad, listor över personer att nå i första hand m.m. Planen är ett grund-dokument för att verksamheten ska kunna starta och reglerar därför få detaljer. Den aktuella situationen måste sedan vara vägledande för den fortsatta verksamheten, vilket ställer stora krav på den berörda personalen.
Det är också viktigt att komma ihåg att vi alla har ett ansvar för verksamhetens funktion även när det inträffar något oförutsett och allvarligt och att ett sådant tänkande inte ska ses som något isolerat och avskiljt, utan som en naturlig del i en vanlig verksamhet.

Nacka kommuns riskinventering/analys.
Hotbilden, vilka kris- och katastrofrisker kan leda till en allvarlig händelse i Nacka.

Nacka kommuns riskinventering/analys ger underlag för bedömning av den hotbild, som vi ska ha beredskap för. Planeringen ska i första hand inriktas mot nedan förtecknade allvarliga händelser. De del-planer, som görs på verksamhetsnivå, ska ta hänsyn till de händel-ser, som kan komma att beröra den enskilda verksamheten.

  • Storbrand i flerbostadsområde.

  • Storbrand i affärscentrum, vårdanläggning, skola, hotell eller oljedepå.

  • Avbrott i el-, vatten- eller värmeförsörjningen.

  • Olycka med transport av farligt gods på vägnätet.

  • Tågolycka på Saltsjöbanan.

  • Trafikolycka med ledbuss i rusningstid.

  • Flygolycka med större trafikflygplan.

  • Kärnkrafthaveri i nära omvärld.

  • Stort oljeutsläpp i Saltsjön inom hamnområdet.

  • Olycka med brand ombord på en passagerarfärja.

När vi bedömer en risk väger vi samman sannolikheten för att en händelse ska inträffa och de konsekvenser för samhället det inträf-fade får. Konsekvenserna delas in i tre grupper:

  • Konsekvenser för människors liv och hälsa.

  • Konsekvenser för miljön samt

  • Konsekvenser för egendom.

I den riskanalys som gjorts i Nacka konstateras att det finns ett antal risker. De förekommer inom infrastrukturen och i tätbebyggelsen samt som störningar inom miljöområdet. Den enskilt snabbast växande risken i Nacka härrör från den alltmer komplexa trafiksituationen, som blir ett resultat av den ökade exploateringen i Sickla, Hammarby Sjöstad samt i Värmdö kommun. Byggandet av Södra länken kommer fram till sitt färdigställande år 2003 att komplicera trafiksituationen ytterligare.

En slutbedömning är att vi som bor, arbetar och vistas i Nacka lever i ett ganska säkert samhälle, sett i ett tekniskt perspektiv.


 

Larma!

I de situationer som kan uppstå då händelsen betraktas som "allvarlig händelse", kommer sannolikt larm till kommunen via de gängse larmvägarna SOS-centralen och/eller polisen. Men observera att larm om att något hänt också kan komma andra vägar, t.ex. via kommunens egna verksamheter.
Ring vid akut larm och t.ex. en olycka 112




Organisationsmodell övergripande kommunal ledning

 

 

 

Ledningens verksamhet

Politisk ledning/kommunstyrelsens arbetsutskotts presidium

Presidiets roll är oförändrad i jämförelse med normalsituationen. Dock skall beaktas att särskilt intresse bör fokuseras på frågor kopplade till händelsen. Sålunda ska beslutsprocessen inrikta sig på att:

  • Skaffa sig en överblick av situationen.

  • Göra en konsekvensanalys.

  • Besluta i frågor som kräver särskilt höga kostnader, får andra konsekvenser eller innebär att viktiga samhällsfunktioner störs, väsentliga miljövärden förstörs eller betydande enskilda intressen skadas.

Vid utsläpp eller befarat utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning ska länsstyrelsen svara för räddningstjänsten. Ansvaret omfattar även varning och information till allmänheten.


Ledningsgrupp

I Nacka kommun finns en ledningsgrupp som träder i funktion i sam-band med allvarliga händelser och större olyckor i fred samt vid höjd beredskap och krig.

Ledningsgruppen skall

  • Övergripande leda samt samordna insatser av tillgängliga resurser samt vidta de åtgärder som behövs så att resurserna kan ställas till de operativa enheternas förfogande.

  • Organisera och ansvara för ett effektivt samband mellan ledningens olika ansvarsområden samt till berörda verksamheter och samverkansorgan.

  • Verkställa kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut.

  • Vara förbindelselänk mellan kommunstyrelsens arbetsutskott och de operativa enheterna

  • Ansvara för uppföljning av vidtagna åtgärder.

Funktioner i ledningsgrupp och operativa verksamhetsgrenar är i vissa fall identiska för att minska byråkrati och öka informations- hastigheten. Gruppens sammansättning utökas vid behov med lämpliga befattningshavare.

Arbetet leds av stadsdirektören.


Operativ ledning

Den operativa ledningen är indelad i tre huvudansvarsområden
ˇ Information
ˇ Räddningsledning
ˇ Administration.

Information

Vid en allvarlig händelse gäller speciella regler om vem som uttalar sig till media, allmänhet och andra berörda. Den organisatoriska uppbyggnaden syftar till att ha handlingskraftiga och snabba besluts- och informationsvägar. Kravet på korrekt och lik- tydig information är högt, ryktesspridning måste så långt som möjligt elimineras. För att motsvara kraven skall endast en informa- tionsväg etableras och användas - informationsdirektören och vederbörande arbetsgrupp. Arbetet leds av informa-tionsdirektören.

Övergripande uppgift, information

  • Anpassa informationsfunktionens arbete utifrån situationen.

  • Genomföra riktad information till direkt drabbade och övriga direkt berörda.

  • Genomföra samordnad information till:
    - anställda i Nacka kommun
    - media
    - allmänhet
    - myndigheter och organisationer.

Räddningsledning

Räddningschefen har det övergripande ansvaret för rädd-ningstjänstens information i samband med bränder, explo-sioner eller trafikolyckor, där människor eller egendom ris-kerar att skadas. Under en räddningsinsats är det rädd-ningsledaren som ansvarar för informationen (Räddningstjänstlagen 21-22 §).

Räddningstjänsten i Nacka samarbetar med kommunerna i Stockholmsregionens räddningstjänst (Ekerö, Lidingö, Solna/Sundbyberg, Stockholm och Värmdö). Den operativa inre ledningen för räddningstjänsten sker genom Räddningscentral Stockholm, Malmskillnadsgatan 64, Stockholm.

Övergripande uppgift för operativ räddningsledning

  • Utföra det operativa arbetet på skadeplatsen.

  • Samverka med polis, läkare och berörda sjukhus.

  • Hålla ledningsgruppen informerad om aktuellt läge.

Administration

Som stöd för ledningen inrättas, allt efter omständigheterna, en kanslifunktion för samordningsuppgifter, administration, dokumentation och service. Arbetet leds av säkerhetssam-ordnaren på stadsledningskontoret.


Övergripande uppgift, administration:

  • Samordna sociala resurser i form av temporär inkvartering, utspisning, transporter etc.

  • Samordna resurser med landstingets sjukvårds- respektive psyko-sociala katastrofledning.

  • Larma och sörja för att samordning sker av berörda verksam-hetsområden.

  • Engagera nödvändiga resurser för språkliga minoriteter (tolk).

  • Dokumentation och registrering av skrivelser, meddelanden, händelseförlopp och vidtagna åtgärder.

  • Kontorsservice i form av utskrifter, kopiering etc.


Socialtjänstens uppgifter och roll
Socialtjänstens roll vid allvarliga händelser är psykiskt och socialt omhändertagande vid katastrofplatsen.

Socialtjänsten uppgifter är:
  • Anordning av uppsamlingsplats (samlingslokal).
  • Inkvartering.
  • Utspisning.
  • Tolk.
  • Transporter.
  • Möjliggöra kommunikation med anhöriga.

Socialtjänstens lokalkontor samt socialjouren utgör basen för insatser vid katastrofer och allvarliga händelser.

Vid olyckor och nödlägen har socialtjänstens ledningsgrupp ansvar för de sociala åtgärderna. Den startar, leder och samordnar det sociala arbetet vid katastrofer och allvarliga händelser i kommunen. Organisation och riktlinjer finns beskrivna inom socialtjänsten.


Larmvägar

I de situationer som kan uppstå då händelsen betraktas som "Allvarlig händelse", kommer sannolikt larm via de gängse larm-vägarna SOS-centralen och/eller polisen. Observera att larm också kan komma andra vägar, t.ex. via kommunens egna verksamheter.

Larmnivån bedöms av larmmottagaren i kommunen, vilken indikerar den fortsatta larmkedjan. Vid alla larm avseende "Allvarlig händelse i Nacka kommun", skall larm ske till berörda instanser angivna på nivå I. Larmlistor för nivå I skall finnas hos larmmottagare. Varje ansvarig befattningshavare på nivå I bedömer behovet av utökat larm t.ex. till speciell verksamhet eller motsvarande inom sitt ansvarsområde.

Larmlistor på lägre larmnivå förvaras och ā-jourhålls i enlighet med anvisningar.

Vid larm "Allvarlig händelse i Nacka kommun", sker samling av ledningsgruppen i Stadshuset, Nyckelviksrummet varifrån arbetet leds. Om detta inte är möjligt, sker samling vid östra änden av fotbollsplanen vid Nacka Ishall.


Larmlista nivåindelning:

Nivå I
Stadsdirektör
Informationsdirektör
Räddningschef
Säkerhetssamordnare

Nivå II
Politisk ledning, kommunstyrelsens arbetsutskotts presidium
Produktionssdirektör, Södra länets produktionsområde
Chefsöverläkare, Psykiatrin, Nacka sjukhus
Kyrkoherde, Nacka, Boo och Saltsjöbadens församlingar
Vakthavande befäl, Nacka polisdistrikt
Berörda verksamheter/arbetsgrupper
Energibolagen
Telia

Psykiskt omhändertagande och stöd samt Socialjour

I Nacka finns ingen särskild grupp för psykiskt omhändertagande och stöd vid allvarliga händelser, utan socialtjänsten i samverkan med landstingets psykiatriska klinik svarar för dessa upp-gifter. Ett uttalat samarbete finns också inom Nacka kommuns tre församlingar.

Uppgiften är att ta hand om personer som är berörda av händelsen samt kontakta anhöriga. Inom socialtjänsten finns utanför arbetstid en organiserad socialjour som även samverkar med landstingets psykiatriska klinik. Socialjouren har sin placering och hos Nackapolisen och kan även nås via denna.


Samlingsplatser

Möjligheten till samling för information till berörda, anhöriga samt press beaktas och förbereds i möjligaste mån. Nedanstående för-teckning utgör samlingsplatser för angivna ändamål, utan priori-tetsordning.

Berörda/anhöriga

  • Aulan, Nacka gymnasium

  • Församlingshemmet, Nacka kyrka

  • Församlingshemmet Fisksätra

  • Församlingshemmet Saltsjöbaden

  • Boo församlingsgård

  • Älta kyrksal

De förberedelser, av praktisk art, som krävs är möjlighet till någon form av enklare utspisning, plats för enskilt samtal eventuellt också möjlighet till vila.


El- och vattenförsörjning
 

Elförsörjning stadshuset
I händelse av att normal elförsörjning till stadshuset är avbruten finns det en särskild reservkraftanläggning placerad intill Nacka Ener-gi. Den täcker stadshusets behov.


Vattenförsörjning
I akut brist på rent vatten, kan försörjning ske från reservvattentäkt vid Sandasjön. Distribution sker med tankbil till tappställen i berörda områden. Tankar finns hos räddningstjänsten och i materielförråd i Fisksätra.


Avslutning och avveckling av krisorganisationen samt utvärdering

Avslutning och därpå följande avveckling av krisorganisationen be-slutas av stadsdirektören efter information till och samråd med den politiska ledningen, kommunstyrelsens arbetsutskott.
Stadsdirektören initierar omgående efter beslut om avslutning och avveckling en utvärdering av händelsen och kommunens insatser. Utvärderingen skall läggas fram för kommunstyrelsens arbetsutskott senast åtta veckor efter avslutningen.

Uppdatering av planen
Genom stadsledningskontorets försorg kommer planen att upp-dateras varje vår och höst. Ändringar anmäls till säkerhetssamordnare Hans-Ivar Swärd, stadsledningskontoret,
tfn 08-718 92 15, mobil 070-431 92 15, fax 718 90 22,
e-post hans-ivar.sward@nacka.se



Vill du ha mer detaljerad information? Kontakta Hans-Ivar Swärd för det fullständiga worddokumentet "Allvarlig händelse i Nacka kommun"

Innehåll på denna sida:

Varför har vi en plan?

Hur ser riskbilden ut?


Larma kommunen


Organisationsmodell


Politisk ledning


Ledningsgrupp


Operativ ledning
:
Information
Räddningsledning
Administration

Socialtjänstens uppgifter

Larmvägar

Psykiskt stöd

Samlingsplatser


El- och vattenförsörjning


Avslutning och utvärdering av krisorganisationen


Publicerad av: Webbinformation Publicerad: 2010-05-28
Ansvarig för informationen:Hans-Ivar Swärd