Allvarlig
händelse i Nacka kommun 2007 |
|
Kris- och katastrof är ett
mångfacetterat begrepp. Det första man tänker på är
kanske en stor brand eller en trafikolycka. Men en kris kan också
handla om ett skadat vattenlednings- nät eller störningar i
elleveranserna. Därför heter Nackas plan "Allvarlig händelse
i Nacka kommun" och inte katastrofplan.
Vill du ha mer detaljerad information?
Kontakta
Hans-Ivar Swärd,
stadsledningskontoret, för det fullständiga worddokumentet
"Allvarlig händelse i Nacka kommun"
|
|
Varför har vi då en plan?
|
Därför att vi för att kunna klara av en svår situation
behöver tänka till i förväg och redovisa hur vi t.ex. larmar,
vem som ska göra vad, listor över personer att nå i första hand
m.m. Planen är ett grund-dokument för att verksamheten ska kunna
starta och reglerar därför få detaljer. Den aktuella situationen
måste sedan vara vägledande för den fortsatta verksamheten,
vilket ställer stora krav på den berörda personalen.
Det är också viktigt att komma ihåg att vi alla har ett ansvar
för verksamhetens funktion även när det inträffar något
oförutsett och allvarligt och att ett sådant tänkande inte ska
ses som något isolerat och avskiljt, utan som en naturlig del i en
vanlig verksamhet.
|
Nacka kommuns
riskinventering/analys.
Hotbilden, vilka kris- och katastrofrisker kan leda till en
allvarlig händelse i Nacka.
|
Nacka kommuns riskinventering/analys ger underlag för
bedömning av den hotbild, som vi ska ha beredskap för. Planeringen
ska i första hand inriktas mot nedan förtecknade allvarliga
händelser. De del-planer, som görs på verksamhetsnivå, ska ta
hänsyn till de händel-ser, som kan komma att beröra den enskilda
verksamheten.
-
Storbrand i flerbostadsområde.
-
Storbrand i affärscentrum, vårdanläggning, skola,
hotell eller oljedepå.
-
Avbrott i el-, vatten- eller värmeförsörjningen.
-
Olycka med transport av farligt gods på vägnätet.
-
Tågolycka på Saltsjöbanan.
-
Trafikolycka med ledbuss i rusningstid.
-
Flygolycka med större trafikflygplan.
-
Kärnkrafthaveri i nära omvärld.
-
Stort oljeutsläpp i Saltsjön inom hamnområdet.
-
Olycka med brand ombord på en passagerarfärja.
När vi bedömer en risk väger vi samman sannolikheten för att en
händelse ska inträffa och de konsekvenser för samhället det
inträf-fade får. Konsekvenserna delas in i tre grupper:
-
Konsekvenser för människors liv och
hälsa.
-
Konsekvenser för miljön samt
-
Konsekvenser för egendom.
I den
riskanalys som gjorts i Nacka
konstateras att det finns ett antal risker. De förekommer inom
infrastrukturen och i tätbebyggelsen samt som störningar inom
miljöområdet. Den enskilt snabbast växande risken i Nacka härrör
från den alltmer komplexa trafiksituationen, som blir ett resultat av den ökade
exploateringen i Sickla, Hammarby Sjöstad samt i Värmdö kommun.
Byggandet av Södra länken kommer fram till sitt färdigställande
år 2003 att komplicera trafiksituationen ytterligare.
En slutbedömning är att vi som bor, arbetar och vistas i Nacka
lever i ett ganska säkert samhälle, sett i ett tekniskt
perspektiv.
|
Larma!
|
I de situationer som kan uppstå då händelsen betraktas som
"allvarlig händelse", kommer sannolikt larm till kommunen
via de gängse larmvägarna SOS-centralen och/eller polisen. Men
observera att larm om att något hänt också kan komma andra
vägar, t.ex. via kommunens egna verksamheter.
Ring vid akut larm och t.ex. en olycka 112
|
Organisationsmodell övergripande
kommunal ledning
|
|
Ledningens verksamhet
|
Politisk ledning/kommunstyrelsens
arbetsutskotts presidium
|
Presidiets roll är oförändrad i jämförelse med
normalsituationen. Dock skall beaktas att särskilt intresse bör
fokuseras på frågor kopplade till händelsen. Sålunda ska
beslutsprocessen inrikta sig på att:
-
Skaffa sig en överblick av situationen.
-
Göra en konsekvensanalys.
-
Besluta i frågor som kräver särskilt höga kostnader,
får andra konsekvenser eller innebär att viktiga
samhällsfunktioner störs, väsentliga miljövärden förstörs
eller betydande enskilda intressen skadas.
Vid utsläpp eller befarat utsläpp av radioaktiva ämnen från
en kärnteknisk anläggning ska länsstyrelsen svara för
räddningstjänsten. Ansvaret omfattar även varning och information
till allmänheten.
|
Ledningsgrupp
|
I Nacka kommun finns en ledningsgrupp som träder i funktion i
sam-band med allvarliga händelser och större olyckor i fred samt
vid höjd beredskap och krig.
Ledningsgruppen skall
-
Övergripande leda samt samordna insatser av tillgängliga
resurser samt vidta de åtgärder som behövs så att resurserna kan
ställas till de operativa enheternas förfogande.
-
Organisera och ansvara för ett effektivt samband mellan
ledningens olika ansvarsområden samt till berörda verksamheter och
samverkansorgan.
-
Verkställa kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut.
-
Vara förbindelselänk mellan kommunstyrelsens arbetsutskott och
de operativa enheterna
-
Ansvara för uppföljning av vidtagna åtgärder.
Funktioner i ledningsgrupp och operativa verksamhetsgrenar är i
vissa fall identiska för att minska byråkrati och öka
informations- hastigheten. Gruppens sammansättning utökas vid behov
med lämpliga befattningshavare.
Arbetet leds av stadsdirektören.
|
Operativ ledning
|
Den operativa ledningen är indelad i tre huvudansvarsområden
ˇ Information
ˇ Räddningsledning
ˇ Administration.
|
Information
|
Vid en allvarlig händelse gäller speciella regler om vem som
uttalar sig till media, allmänhet och andra berörda. Den
organisatoriska uppbyggnaden syftar till att ha handlingskraftiga
och snabba besluts- och informationsvägar. Kravet på korrekt och
lik- tydig information är högt, ryktesspridning måste så långt
som möjligt elimineras. För att motsvara kraven skall endast en
informa- tionsväg etableras och användas - informationsdirektören
och vederbörande arbetsgrupp. Arbetet leds av informa-tionsdirektören.
Övergripande uppgift, information
-
Anpassa informationsfunktionens arbete utifrån situationen.
-
Genomföra riktad information till direkt drabbade och
övriga direkt berörda.
-
Genomföra samordnad information till:
- anställda i Nacka kommun
- media
- allmänhet
- myndigheter och organisationer.
|
Räddningsledning
|
Räddningschefen har det övergripande ansvaret för
rädd-ningstjänstens information i samband med bränder, explo-sioner
eller trafikolyckor, där människor eller egendom ris-kerar att
skadas. Under en räddningsinsats är det rädd-ningsledaren som
ansvarar för informationen (Räddningstjänstlagen 21-22 §).
Räddningstjänsten i Nacka samarbetar med kommunerna i
Stockholmsregionens räddningstjänst (Ekerö, Lidingö,
Solna/Sundbyberg, Stockholm och Värmdö). Den operativa inre
ledningen för räddningstjänsten sker genom Räddningscentral
Stockholm, Malmskillnadsgatan 64, Stockholm.
Övergripande uppgift för operativ räddningsledning
-
Utföra det operativa arbetet på skadeplatsen.
-
Samverka med polis, läkare och berörda sjukhus.
-
Hålla ledningsgruppen informerad om aktuellt läge.
|
Administration
|
Som stöd för ledningen inrättas, allt efter omständigheterna,
en
kanslifunktion för samordningsuppgifter, administration,
dokumentation och service. Arbetet leds av säkerhetssam-ordnaren på
stadsledningskontoret.
Övergripande uppgift, administration:
-
Samordna sociala resurser i form av temporär inkvartering,
utspisning, transporter etc.
-
Samordna resurser med landstingets sjukvårds- respektive
psyko-sociala katastrofledning.
-
Larma och sörja för att samordning sker av berörda
verksam-hetsområden.
-
Engagera nödvändiga resurser för språkliga minoriteter
(tolk).
-
Dokumentation och registrering av skrivelser, meddelanden,
händelseförlopp och vidtagna åtgärder.
-
Kontorsservice i form av utskrifter, kopiering etc.
|
Socialtjänstens uppgifter
och roll
Socialtjänstens roll vid allvarliga händelser är psykiskt och
socialt omhändertagande vid katastrofplatsen.
|
Socialtjänsten uppgifter är:
- Anordning av uppsamlingsplats (samlingslokal).
- Inkvartering.
- Utspisning.
- Tolk.
- Transporter.
- Möjliggöra kommunikation med anhöriga.
Socialtjänstens lokalkontor samt socialjouren utgör basen för
insatser vid katastrofer och allvarliga händelser.
Vid olyckor och nödlägen har socialtjänstens ledningsgrupp ansvar
för de sociala åtgärderna. Den startar, leder och samordnar det
sociala arbetet vid katastrofer och allvarliga händelser i
kommunen. Organisation och riktlinjer finns beskrivna inom
socialtjänsten.
|
Larmvägar
|
I de situationer som kan uppstå då händelsen betraktas som
"Allvarlig händelse", kommer sannolikt larm via de
gängse larm-vägarna SOS-centralen och/eller polisen. Observera att
larm också kan komma andra vägar, t.ex. via kommunens egna
verksamheter.
Larmnivån bedöms av larmmottagaren i kommunen, vilken indikerar
den fortsatta larmkedjan. Vid alla larm avseende "Allvarlig
händelse i Nacka kommun", skall larm ske till berörda
instanser angivna på nivå I. Larmlistor för nivå I skall finnas
hos larmmottagare.
Varje ansvarig befattningshavare på nivå I bedömer behovet av
utökat larm t.ex. till speciell verksamhet eller motsvarande inom
sitt ansvarsområde.
Larmlistor på lägre larmnivå förvaras och ā-jourhålls i
enlighet med anvisningar.
Vid larm "Allvarlig händelse i Nacka kommun", sker
samling av ledningsgruppen i Stadshuset, Nyckelviksrummet varifrån
arbetet leds. Om detta inte är möjligt, sker samling vid östra
änden av fotbollsplanen vid Nacka Ishall.
Larmlista nivåindelning:
Nivå I
Stadsdirektör
Informationsdirektör
Räddningschef
Säkerhetssamordnare
Nivå II
Politisk ledning, kommunstyrelsens arbetsutskotts presidium
Produktionssdirektör, Södra länets produktionsområde
Chefsöverläkare, Psykiatrin, Nacka sjukhus
Kyrkoherde, Nacka, Boo och Saltsjöbadens församlingar
Vakthavande befäl, Nacka polisdistrikt
Berörda verksamheter/arbetsgrupper
Energibolagen
Telia
|
Psykiskt omhändertagande
och stöd samt Socialjour
|
I Nacka finns ingen särskild grupp för psykiskt
omhändertagande och stöd vid allvarliga händelser, utan
socialtjänsten i samverkan med landstingets psykiatriska klinik
svarar för dessa upp-gifter. Ett uttalat samarbete finns också inom
Nacka kommuns tre församlingar.
Uppgiften är att ta hand om
personer som är berörda av händelsen samt kontakta anhöriga.
Inom socialtjänsten finns utanför arbetstid en organiserad
socialjour som även samverkar med landstingets psykiatriska klinik.
Socialjouren har sin placering och hos Nackapolisen och kan även
nås via denna.
|
Samlingsplatser
|
Möjligheten till samling för information till berörda,
anhöriga samt press beaktas och förbereds i möjligaste mån.
Nedanstående för-teckning utgör samlingsplatser för angivna
ändamål, utan priori-tetsordning.
Berörda/anhöriga
-
Aulan, Nacka gymnasium
-
Församlingshemmet, Nacka kyrka
-
Församlingshemmet Fisksätra
-
Församlingshemmet Saltsjöbaden
-
Boo församlingsgård
-
Älta kyrksal
De förberedelser, av praktisk art, som krävs är möjlighet till
någon form av enklare utspisning, plats för enskilt samtal
eventuellt också möjlighet till vila.
|
El- och
vattenförsörjning
|
Elförsörjning stadshuset
I händelse av att normal elförsörjning till
stadshuset är
avbruten finns det en särskild
reservkraftanläggning placerad intill Nacka Ener-gi. Den täcker
stadshusets behov.
Vattenförsörjning
I akut brist på rent vatten, kan försörjning ske från
reservvattentäkt vid Sandasjön.
Distribution sker med tankbil till
tappställen i berörda områden. Tankar finns hos
räddningstjänsten och i materielförråd i Fisksätra.
|
Avslutning och avveckling av
krisorganisationen samt utvärdering
|
Avslutning och därpå följande avveckling av krisorganisationen
be-slutas av stadsdirektören efter information till och samråd med
den politiska ledningen, kommunstyrelsens arbetsutskott.
Stadsdirektören initierar omgående efter beslut om avslutning och
avveckling en utvärdering av händelsen och kommunens insatser.
Utvärderingen skall läggas fram för kommunstyrelsens
arbetsutskott senast åtta veckor efter avslutningen.
Uppdatering av planen
Genom stadsledningskontorets försorg kommer planen att upp-dateras
varje vår och höst. Ändringar anmäls till säkerhetssamordnare Hans-Ivar Swärd,
stadsledningskontoret,
tfn 08-718 92 15, mobil 070-431 92 15, fax 718 90 22,
e-post hans-ivar.sward@nacka.se
|
|
Vill du ha mer detaljerad information? Kontakta Hans-Ivar Swärd
för det fullständiga worddokumentet "Allvarlig händelse i
Nacka kommun" |
|